Wat met slaapmedicatie?

  • Slaapmiddelen kunnen hun nut hebben in crisissituaties. Wanneer er zoveel stress door je lichaam giert dat je de slaap niet kan vatten, kan een slaappil uitkomst bieden. Het is beter om die dan even te nemen dan om helemaal niet te slapen. De meeste slaappillen zijn benzodiazepines en die hebben het voordeel dat ze snel en goed werken.
  • Tracht echter te vermijden dat je slaapmedicatie langer dan een week neemt. Slaapmedicatie werkt verslavend en na een week daalt ook de efficiëntie van hun werking. Je slaapt weliswaar nog steeds, maar je krijgt een aanzienlijk minder diepe slaap, waardoor je je, ondanks de slaap, toch niet echt uitgerust zal voelen. Bovendien kan slaapmedicatie ook overdag nog doorwerken, waardoor je je ook minder fit voelt. Ze kan ook nadelig zijn voor je concentratie.
  • Een klein hapje eten voor het slapengaan of het drinken van bijvoorbeeld een kop kamillethee kan ook een gunstige invloed hebben.

Conclusie:

Gebruik slaapmedicatie enkel heel kortstondig. Op het moment van de crisis kan ze ervoor zorgen dat je toch wat rust vindt, maar vanaf dat moment is het belangrijk om meteen ook andere zaken die voor wat rust kunnen zorgen (inbouwen van beweging of andere gezonde vormen van bezorgdheden en angsten,…), zodat je de slaapmedicatie weer kunt afbouwen. Merk je dat je er toch nog even nood aan hebt: vraag dan steeds advies aan je arts.

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.