Wat met piekeren?

Hoe gespannen je bent en hoe je je voelt in het algemeen wordt voor een groot deel bepaald door waar je aandacht op gericht is. Piekeren doe je over dingen waar je je zorgen over maakt. Paniekgedachten activeren dus je waaksysteem, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen.

Wat kan je doen?

  • Voorzie een buffer tussen je actieve leven en het slapengaan. Doe iets wat voor jou ontspannend is.
  • Merk je dat de piekergedachten toch de overhand nemen, dan kan je een piekmoment inbouwen. Hoe doe je dat? Laat gedurende één kwartier alle piekergedachten bewust toe. Noteer ze op een blaadje papier. Gooi nadien het papiertje in de vuilnisbak. Doe dit elke dag, je zal merken, dat je behoefte om te piekeren afneemt.
  • Wanneer je gaat slapen, kan je ook bewust aandacht schenken aan dingen die wel goed gingen of leuk waren die dag. Dat zorgt voor ontspanning.
  • Een specifieke vorm daarvan is de dankbaarheidsoefening: som 10 dingen op waar je die dag dankbaar voor kan zijn. Lukt dit makkelijk, som er dan 20 op. Lukt ook dit makkelijk, dan heb je wellicht geen nood aan deze oefening.
  • Komen er toch nog piekergedachten bij je op terwijl je in bed ligt, denk dan aan het aloude schaapjes tellen. Alleen zijn er ondertussen betere methodes dan schaapjes tellen om je aandacht af te leiden van piekergedachten:
    • om 5 rode voorwerpen op die zich in huis bevinden, vervolgens 5 blauwe, 5 gele, enz.
    • Noem een dier (bijvoorbeeld ‘paard‘) en zoek vervolgens naar een dier wiens soortnaam begint met de laatste letter van het woord, in dit geval een ‘d’ (bijvoorbeeld een ‘das‘), vervolgens een soortnaam die begint met een ‘s’ (bijvoorbeeld een ‘slang’), enz.
  • Je kan je aandacht ook richten naar je lichaam, door bijvoorbeeld je ademhaling te observeren of een bodyscan te doen (voor wie dit kent).

Belangrijk is dat je vooral niet met ‘slapen’ bezig bent. Richt je aandacht gewoon op de oefening. 

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.