Wat met het middagdutje?

Een dutje kan onder bepaalde voorwaarden deugd doen. Om te beginnen wordt er een onderscheid gemaakt tussen:

  • Nanonap (tot 20 seconden)
  • Micronap (tot 5 minuten)
  • Mini-nap (tot 10 minuten)
  • Powernap (tot 20 minuten)
  • Luie nap (tot 90 minuten)

Op de laatste na (luie nap), zijn allen aanbevolen. De nanonap wordt ook wel eens een ‘Churchillslaapje’ genoemd. Tijdens de lange debatten in het parlement dommelde Churchill soms enkele seconden in, om zich daarna met nog meer vuur in de discussie te gooien.
Dit is immers wat het dutje doet. Voor de hersenen werkt het immers als een ‘refresh’knop. Dit verhelpt een (lunch)dip en kan zelfs deels een gebrek aan slaap in de vorige nacht compenseren. Al na 15 minuten slapen doet het geheugen het beter, sta je scherper, maak je minder fouten en ervaar je minder stress.

Er zijn twee voorwaarden waar je best rekening mee houdt:

  • Slaap niet langer dan 20 minuten. Slaap je langer dan loop jet het risico in een diepe slaap terecht te komen en dan zul je je juist niet fris, maar eerder ‘loom’ voelen als je terug wakker wordt.
  • Doe geen middagdutjes meer na 14.30 uur. Doe je later op de dag nog een dutje, dan loop je het risico te veel slaapdruk weg te nemen en zal je mogelijk ‘s avonds moeilijker in slaap raken.

Extra tip!
Indien je een dutje doet, probeer dan niet krampachtig om in slaap te vallen. Zet of leg je in een ontspannen houding, Rust gewoon even uit. Ben je slaperig genoeg, dan zal je vanzelf in slaap vallen. Je aandacht kan je richten op het voelen van je lichaam, het ervaren van je ademhaling, maar je kan bijvoorbeeld ook aandacht geven aan muziek. Ben je toch niet in slaap gevallen, dan is dit geen ramp. Ook gewoon even rusten doet al deugd. Ben je bang dat je langer zult slapen, zet dan een wekker. Tegenwoordig zit die in elke gsm/smartphone.

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.