Waar is mijn aandacht?

Stel je af en toe de vraag: waar is mijn aandacht? Breng je aandacht bewust terug naar dat waar je op dat moment mee bezig bent. Of besluit bewust even iets anders te gaan doen.

Daarnaast is het zo dat we niet alleen anderen, maar ook onze eigen ervaring voortdurend beoordelen. Indien we angst en onzekerheid ervaren, vinden we dit onaangenaam. Liefst willen we daar dan ook zo snel mogelijk vanaf. De angst en onzekerheid zijn er echter en hoe meer je er vanaf tracht te komen, hoe meer je er juist mee bezig blijft.

Indien je je echt met iets kan afleiden – wat op zich gezond is – doe dit dan. Bij sterke prikkels lukt dit echter vaak niet. Het gevoel neemt bezit van je en hoe meer je er van af wil – piekeren is een tot mislukken gedoemde poging om controle te krijgen over iets wat niet controleerbaar valt – hoe sterker het wordt.
Mindfulness gaat om in het moment zijn, ook indien het zaken betreft die niet aangenaam zijn. Vaak wordt aan mensen het advies gegeven om los te laten (bv. van angst, rouw, …), maar loslaten is net als slapen niet iets wat je met je wil kan doen. Wat je echter wel op elk moment bewust kan doen is je ervaring toelaten. Door dit te doen stap je uit het gevecht. Je raakt meer vertrouwd met je ervaring. Je kan dan merken dat ze weliswaar niet aangenaam is, maar toch minder overweldigend dan gedacht. Vaak ontstaat dan vanzelf een zekere ontspanning. Door toe te laten en uit het gevecht met je ervaring te treden, wordt het ook makkelijker om vervolgens je aandacht weer op andere zaken te richten.
Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.