Thuiswerken

Verplicht om nu vanuit je ‘kot’ te werken? Hoe pak je dat goed aan?

Het was misschien nog geen gewoonte voor jou om van thuis te werken. Deze situatie heeft ons een duwtje in de rug gegeven om een nieuwe manier van werken aan te nemen. Hoe kan je er nu voor zorgen dat je ook thuis in de meest optimale omstandigheden kan werken?
  1. Zoek de meest geschikte werkplek. Hou daarvoor rekening met de volgende factoren:
    • Genoeg ruimte
      Zorg dat je je niet opgesloten voelt, je zal in een kleine ruimte ook meer afgeleid zijn. Ruimte geeft je daarentegen inspiratie en werkt stimulerend.
    • Voldoende licht
      Zet je zo dicht mogelijk bij het raam. Heb je geen raam in je werkplaats? Neem dan licht dat zo kwalitatief mogelijk is en daglicht zo goed mogelijk benadert.
    • Zuivere lucht
      Laat op tijd frisse lucht binnen. Dat geeft je zuurstof, ook aan je hoofd.
    • Niet te warm, niet te koud
      Je ideale werktemperatuur verschilt voor iedereen maar schommelt meestal tussen de 21 en 23 graden.
    • Omgevingsgeluiden
      Vermijd lawaai, vraag dus ook aan je kinderen om af en toe een rustig moment in te lassen zodat je je optimaal kan concentreren. Aanvaard ook als dat eens niet zo is. Deze situatie is voor iedereen een beetje aanpassen.
  2. Hou het veilig!
    • Rommel brengt niet alleen struikelgevaar met zich mee, het zorgt ook voor chaos in je hoofd. Opruimen dus. Misschien een goeie opdracht voor de kinderen? 😉
    • Denk ook aan je ergonomie. Vanuit je zetel werken is alvast geen cadeau voor je rug. Je kan je werkplaats misschien niet helemaal instellen zoals het meest ideaal is. Een paar kleine aandachtspunten kunnen toch al een wereld van verschil maken:
      • Stel je beeldscherm zo in dat alles makkelijk leesbaar is
      • Verzorg je houding om spanning in nek, schouders en rug te vermijden
      • Voel je de spanning opkomen: stretch tussendoor
  3. Maak een schema
    • Met een werkschema is het voor iedereen (inclusief jezelf) duidelijk wanneer je concentratietijd nodig hebt.
    • Heb je kinderen in je buurt? Maak ook voor hen een schema en duidelijke afspraken. Zij kunnen misschien wel af en toe aan de slag met taakjes die jij dan nadien niet meer hoeft te doen (win-win).
    • Start je dag zoals je anders naar je werk zou gaan. Met andere woorden, schoon gewassen en aangekleed :-) . Je kan veel gemakkelijker in werk-modus gaan als je niet in je pyjama zit.
    • Breng structuur in je dag. De verleiding is groot om een hele dag non-stop door te werken, eens je in ‘de flow’ bent. Helaas is dat niet de meest productieve manier én het is bovendien ook niet lief voor je lijf. Neem tijd om even van je scherm los te komen.
    • Las bewust pauzes in, zo blijf je niet een hele dag aan je stoel kleven!
    • Kleine huishoudelijke taakjes zijn een perfecte afleiding tussen het computerwerk door. Een (af-)wasmachine vullen of leegmaken duurt niet lang en dat hoef je dan ook ‘s avonds niet meer te doen. Meer qualitytime dus!
    • Sluit je werkdag af op het moment waarop je anders stopte met werken. Maak daarna tijd voor ontspanning.
  4. Eet gezond
    Of je nu thuis werkt of in het ziekenhuis, de juiste voeding helpt om je lichaam sterk te houden.

    • Eet veel groenten; meer groenten dan aardappelen/rijst/pasta en vlees.
    • Beperk je suikerinname. Toch nood aan suikers? Kies dan een stuk fruit. Die geven je ook extra vitaminen.
    • Drink voldoende water; 1,5 liter per dag is een minimum.
    • Beperk koffie in de namiddag. Dit bevordert je nachtrust.
    • Meer tips vind je op www.gezondleven.be
  5. Hou je lichaam fit
    Een gezonde geest in een gezond lichaam. Hou je lichaam in beweging, zo werk je trouwens ook aan je mentale gezondheid.

    • Elke 30 minuten wisselen van houding (staan, zitten, wandelen) is de boodschap!
    • Sta recht of wandel rond wanneer je telefoneert.
    • Ga tijdens je pauze naar buiten. Maak een korte wandeling om je bloed goed te laten circuleren. Zo komt er zuurstof van je tenen tot je hoofd. Nieuwe energie om daarna mee aan het werk te gaan!
    • Plan ook eens een half uurtje intensieve beweging in. Je hartslag gaat naar omhoog en je hartspier blijft goed in vorm.
  6. Hou contact met je collega’s
    • Plan momenten in om een gezamenlijk overleg te voeren. Zo weet je ook wat er bij hen leeft.
    • Hebben jullie al een What’sApp of Facebook-groepje? Het ideale moment om er eentje aan te maken. Het hoeft trouwens ook niet altijd over het werk te gaan ;-).
Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.