Mindfulness

“We kunnen proberen het oncontroleerbare te controleren door ons heil te zoeken bij zekerheid en voorspelbaarheid, altijd in de hoop comfortabel en veilig te zijn. Maar de waarheid is dat onzekerheid en angst nooit te vermijden zijn. De centrale vraag is niet hoe we onzekerheid en angst moeten vermijden, maar hoe we kunnen omgaan met ongemak.”
Pema Chödron

Bovenstaand citaat lijkt wel heel erg van toepassing op de periode die we nu doormaken. Hoewel we ons daar meestal – en gelukkig maar – minder van bewust zijn, zijn onzekerheid en angst van alle tijden en gewoon eigen aan het leven.
Mensen hebben dan ook steeds gezocht naar een manier om met deze gevoelens van onbehagen om te gaan. Een oeroude methode, die de laatste jaren terug aan populariteit won is mindfulness.

Wat is mindfulness en hoe kan het ons helpen?

De grondlegger van de westerse vorm van mindfulness is Jon Kabat-Zinn. Hij omschrijft mindfulness als een bijzondere vorm van aandacht schenken, namelijk welbewust in het hier en nu en zonder te oordelen.

In deze definitie zitten drie elementen:

  • gerichte aandacht
  • aandacht in het hier en nu
  • niet (ver)oordelende aandacht

Hoe we ons voelen en hoe gespannen we zijn, wordt voor een groot deel bepaald door waar onze aandacht op gericht is. Stel dat je in een hangmat ligt op een exotisch strand, met een lekker drankje binnen handbereik, maar je ligt tegelijk te piekeren over problemen, dan zal je je toch niet ontspannen voelen. Ook het tegenovergestelde kan: je zit tot over je oren in de problemen, maar je wordt ineens gecharmeerd door een paar kinderen die grappige dingen doen. Het zou best kunnen dat je je op zo’n moment toch even goed voelt.

Wil je meer weten over mindfulness?

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.