Drie minuten ademruimte

Volgende oefening die slechts drie minuten duurt, kan je op elk ogenblik doen, maar ook op momenten dat je merkt dat je jezelf voorbij loopt of even helemaal opgedraaid raakt. Je kan ze doen met behulp van het geluidsbandje, maar al snel zal je merken dat je dat niet meer nodig hebt.

De ademruimte stelt je in staat om de automatische piloot uit te schakelen en weer contact te maken met het huidige moment.
We schrijven de oefening even voor je uit:

  1. Aandacht voor je ervaring van dit moment (1 minuut)
    Breng jezelf in het huidige moment. Sluit je ogen en stel jezelf de vraag:
    – Wat ervaar ik op dit moment?
    – Welke gedachten en gevoelens heb ik?
    – Wat zijn mijn lichamelijke gewaarwordingen?
    Neem gewoon waar. Je hoeft verder niets te doen met je ervaring, ook al zou die onaangenaam zijn.
  2. Aandacht voor de ademhaling (1 minuut)
    Laat vervolgens je ervaring voor wat ze is en breng je aandacht naar je ademhaling. Wees je ten volle bewust van elke in- en uitademing. Ook aan je ademhaling hoef je op zich niets te veranderen. Ervaar hoe je volledig vanzelf ademt. Je hoeft niets te sturen. Mocht je aandacht toch weer afdwalen naar andere zaken, breng vriendelijk je aandacht terug naar je ademhaling.
    Je ademhaling kan als een anker fungeren om je terug naar het heden te leiden en kan je helpen om aandachtig en stil te zijn.
  3. Uitbreiding van je aandacht (1 minuut)
    Breid tenslotte je aandacht van je ademhaling uit naar je totale lichaam. Wees je bewust van je houding en je gelaatsuitdrukking. Open terug je ogen.
    Eventueel kan je voorafgaande aan het openen van je ogen, jezelf de vraag stellen, wat je nu goed zou doen? Zoek niet teveel naar een antwoord. De kans is groot dat dit zich vanzelf aandient.

Indien je stressniveau 10 is, verwacht dan niet dat je na drie minuten al helemaal ‘zen’ zal zijn. Maar je stressniveau zal wellicht wel voldoende dalen om vanuit iets meer rust de draad weer op te pakken waar je mee bezig was en daardoor bewustere en meer heldere keuzes te maken.

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten.